Villkor för handel och integritetspolicy på www.Storbua.no
Innehållsförteckning:
- Introduktion
- Avtalet
- Parterna
- Pris
- Ingående av avtal
- Betalning
- Leverans
- Risken med varan
- Ångerrätt
- Försening och utebliven leverans - köparens rättigheter och tidsfrist för att anmäla reklamation
- Fel i produkten - köparens rättigheter och reklamationstid
- Säljarens rättigheter vid köparens försummelse
- Garanti
- Personlig information
- Konfliktlösning
Detta köp regleras av följande köpvillkor för konsumentköp av varor över internet. Konsumentköp över internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen, och dessa lagar ger konsumenten oförytterliga rättigheter. Lagarna finns tillgängliga på www.lovdata.no .
Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som en begränsning av några lagstadgade rättigheter, utan anger snarare parternas huvudsakliga rättigheter och skyldigheter för transaktionen.
STORBUA.NO kan under inga omständigheter ta ansvar för olyckor eller direkta/indirekta skador/följdskador efter användning av de produkter vi säljer. Korrekt användning av produkten och nödvändig skyddsutrustning är köparens/kundens/användarens ansvar.
Vi förbehåller oss rätten till tryckfel och prisändringar utan föregående meddelande.
2. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnats i orderlösningen och eventuella separat överenskomna villkor. Vid eventuell motstrid mellan informationen har det som särskilt överenskommits mellan parterna företräde, såvida det inte strider mot tvingande lagstiftning.
3. Parterna
- Säljare : Storbua.no, Storbua AS, Strandgata 27, 94985185, 917 652 147 moms.
- Köpare : Den part som gör beställningen.
4. Pris
Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala pris som köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla skatter och ytterligare kostnader. Ytterligare kostnader som säljaren inte har informerat om före köpet ska inte bäras av köparen.
5. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren. Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit ett skriv- eller skrivfel i säljarens erbjudande i beställningslösningen i webbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insett eller borde ha insett att det förekommit ett sådant fel.
6. Betalning
Säljaren kan kräva betalning för varorna vid beställning och har panträtt i varorna tills varorna är helt betalda. Vid betalning mot faktura utställs fakturan till köparen vid beställning av varorna. Betalningsfristen anges på fakturan och är vanligtvis 14 dagar från mottagandet.
Köpare under 18 år kan inte betala med efterföljande faktura.
7. Leverans
Leverans har skett när köparen, eller dennes ombud, har tagit över varorna. Om leveranstiden inte anges i orderlösningen ska säljaren leverera varorna till köparen utan oskäligt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställningen från kunden. Varorna ska levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.
8. Risken för varorna
Risken för varorna övergår till köparen när han, eller dennes ombud, har mottagit varorna i enlighet med punkt 6.
9. Ångerrätt
Om inte avtalet är undantaget från ångerrätten får köparen häva köpet av varan i enlighet med ångerrättslagen. Köparen ska meddela säljaren om utnyttjandet av ångerrätten inom 14 dagar från fristens början. Fristen omfattar alla kalenderdagar. Om fristen slutar på en lördag, helgdag eller allmän helgdag förlängs fristen till närmaste arbetsdag.
Ångerfristen anses vara uppfylld om meddelande skickas före utgången av perioden. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har utövats, och meddelandet bör därför göras skriftligen (ångerblankett, e-post eller brev).
Ångerfristen börjar löpa:
- Vid köp av enskilda varor löper ångerfristen från dagen efter att varan/varorna mottagits.
- Vid försäljning av prenumeration, eller om avtalet innebär regelbunden leverans av identiska varor, löper tidsfristen från dagen efter att den första leveransen mottagits.
- Om köpet består av flera leveranser löper ångerfristen från dagen efter att den sista leveransen mottagits.
Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga perioden om säljaren inte före avtalets ingående informerar köparen om att det finns en ångerrätt och ett standardiserat ångerformulär. Detsamma gäller vid bristande information om villkor, tidsfrister och förfarande för att utöva ångerrätten. Om näringsidkaren ser till att informationen lämnas under dessa 12 månader, upphör ångerrätten ändå 14 dagar efter den dag då köparen mottog informationen.
Vid utövande av ångerrätten ska varorna returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från dagen för meddelande om utövandet av ångerrätten. Köparen står för de direkta kostnaderna för att returnera varorna, om inte annat avtalats eller säljaren har underlåtit att informera om att köparen kommer att stå för returkostnaderna. Säljaren kan inte fastställa en avgift för köparens utövande av ångerrätten.
Köparen får prova eller testa varorna på ett rimligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, utan att förlora ångerrätten. Om provningen eller testningen av varorna går utöver vad som är rimligt och nödvändigt, kan köparen bli ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna.
Säljaren är skyldig att återbetala köpeskillingen till köparen utan onödigt dröjsmål, och senast inom 14 dagar från den dag då säljaren underrättades om köparens beslut att utnyttja ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills han har mottagit varorna från köparen.
10. Försening och utebliven leverans - köparens rättigheter och tidsfrist för att anmäla reklamationer
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen, i enlighet med reglerna i 5 kap. konsumentköplagen, innehålla köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och/eller kräva ersättning från säljaren, beroende på omständigheterna.
Vid åberopande av tredskobefogenheter bör underrättelsen av bevisskäl ske skriftligen (till exempel e-post).
-
Fullgörelse : Köparen får vidhålla köpet och kräva fullgörelse från säljaren. Köparen får dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörelse skulle innebära en sådan stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentlig proportion till köparens intresse av säljarens fullgörelse. Skulle svårigheterna försvinna inom skälig tid, får köparen fortfarande kräva fullgörelse. Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar orimligt länge med att framställa kravet.
-
Hävning : Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället ska köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig tilläggstid för fullgörande. Om säljaren inte levererar varan inom den tilläggstid som anges får köparen häva köpet. Köparen får omedelbart häva köpet om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans vid den avtalade tiden var avgörande för avtalets ingående, eller om köparen har meddelat säljaren att leveranstidpunkten är avgörande. Om varan levereras efter den tilläggstid som konsumenten har fastställt eller efter den leveranstid som var avgörande för avtalets ingående, ska ett krav på hävning göras inom rimlig tid efter det att köparen fick kännedom om leveransen.
-
Ersättning: Köparen kan kräva ersättning för förluster som uppstått till följd av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren bevisar att förseningen beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som inte rimligen kunde ha beaktats vid avtalets ingående, undvikas eller vars konsekvenser inte kunde ha övervunnits.
11. Fel i varan - köparens rättigheter och reklamationstid
Om det finns ett fel i varan ska köparen, inom skälig tid efter att det upptäcktes eller borde ha upptäckts, underrätta säljaren om att han eller hon kommer att åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om detta sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation får göras senast två år efter att köparen tog över varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla väsentligt längre än två år är reklamationstiden fem år.
Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen, i enlighet med reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, beroende på omständigheterna, innehålla köpeskillingen, välja mellan rättelse och ombyte, kräva prisavdrag, kräva att avtalet hävs och/eller kräva ersättning från säljaren.
Klagomål till säljaren bör göras skriftligen.
-
Rättelse eller ombyte: Köparen kan välja mellan att kräva att felet åtgärdas eller leverans av likvärdiga varor. Säljaren kan dock motsätta sig köparens reklamation om genomförandet av reklamationen är omöjligt eller orsakar säljaren orimliga kostnader. Rättelse eller ombyte ska ske inom skälig tid. Säljaren har inte rätt att göra mer än två försök att avhjälpa samma fel.
-
Prisavdrag: Köparen kan kräva en lämplig prisavdrag om varan inte repareras eller ersätts. Detta innebär att förhållandet mellan det reducerade och avtalade priset motsvarar förhållandet mellan varans värde i dess defekta och avtalsenliga skick. Om särskilda skäl motiverar det, får prisavdraget istället sättas lika med felets betydelse för köparen.
-
Avbokning: Om varan inte har korrigerats eller ersatts kan köparen även avboka köpet när felet inte är obetydligt.
12. Säljarens rättigheter vid köparens försummelse
Om köparen inte betalar eller fullgör övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller omständigheter på säljarens sida, får säljaren, i enlighet med reglerna i konsumentköplagen kapitel 9, beroende på omständigheterna, hålla inne varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva att avtalet hävs och kräva ersättning från köparen. Säljaren får också, beroende på omständigheterna, kräva dröjsmålsränta, inkassoavgifter och skälig avgift för oavhämtade varor.
-
Fullgörande: Säljaren kan vidhålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte levereras förlorar säljaren sin rätt om han väntar oskäligt länge med att framställa kravet.
-
Hävning: Säljaren får häva avtalet om det föreligger väsentlig betalningsförsummelse eller annat väsentligt kontraktsbrott från köparens sida. Säljaren får dock inte häva om hela köpeskillingen har betalats. Om säljaren sätter en rimlig ytterligare tidsfrist för fullgörandet och köparen inte betalar inom denna tidsfrist, får säljaren häva köpet.
-
Dröjsmålsränta/inkassoavgifter: Om köparen inte betalar köpeskillingen i enlighet med avtalet kan säljaren kräva ränta på köpeskillingen enligt lagen om dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning kan kravet, efter föregående meddelande, skickas till inkasso. Köparen kan då hållas ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.
-
Avgift för oavhämtade, icke-förbetalda varor: Om köparen underlåter att hämta obetalda varor får säljaren debitera köparen en avgift. Avgiften får inte överstiga säljarens faktiska kostnader för att leverera varorna till köparen. En sådan avgift får inte debiteras köpare under 18 år.
13. Garanti
En garanti som lämnas av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär därför inga begränsningar i köparens rätt att framföra reklamationer och anspråk vid försening eller fel enligt punkterna 9 och 10.
14. Personuppgifter
Personuppgiftsansvarig för de insamlade personuppgifterna är säljaren. Om inte köparen samtycker till annat får säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen, eller i fall som föreskrivs i lag.
15. Konfliktlösning
Reklamationer ska riktas till säljaren inom rimlig tid, jfr punkterna 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Forbrukerrådet för medling. Forbrukerrådet är tillgängligt per telefon på 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no .
Integritetspolicy för Storbua.no
Introduktion
På Storbua.no tar vi din integritet på största allvar. Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats och handlar hos oss. Vi följer den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och andra relevanta lagar för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas säkert och ansvarsfullt.
1. Personuppgiftsansvarig
Storbua AS 918 527 583 är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in på denna webbplats.
2. Vilken information vi samlar in
Vi samlar in olika typer av information, inklusive:
- Personuppgifter: Namn, adress, telefonnummer, e-postadress och betalningsinformation.
- Tekniska data: IP-adress, webbläsartyp, enhetstyp och användningsdata såsom besökstid och interaktioner på webbplatsen.
3. Hur vi använder informationen
Dina personuppgifter används för följande ändamål:
- Orderhantering: För att behandla och leverera beställningar, inklusive bekräftelse av köp, leveransstatus och hantering av betalning.
- Kundtjänst: För att ge dig support och svara på frågor.
- Marknadsföring: För att skicka nyhetsbrev och erbjudanden till dig, om du har samtyckt till detta.
- Förbättra våra tjänster: För att analysera användningen av vår webbplats och förbättra användarupplevelsen.
4. Informationsdelning
Vi delar inte dina personuppgifter med tredje part, förutom:
- Tjänsteleverantörer: Till exempel betalningsleverantörer och operatörer som hjälper oss att utföra våra tjänster.
- Rättsliga krav: När det är nödvändigt för att följa lagen eller svara på rättsliga förfrågningar.
5. Säkerhet
Vi använder tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, ändringar och radering. Våra anställda har tystnadsplikt och vi säkerställer att endast behöriga personer har tillgång till dina personuppgifter.
6. Dina rättigheter
Du har rätt att:
- Transparens: Få tillgång till de personuppgifter vi har om dig.
- Rättelse: Begär rättelse av felaktig eller ofullständig information.
- Radering: Begära att dina personuppgifter raderas, såvida vi inte har en rättslig skyldighet att behålla dem.
- Begränsning: Begäran om att begränsa behandlingen av dina personuppgifter.
- Dataportabilitet: Få en kopia av dina personuppgifter i ett strukturerat, maskinläsbart format.
- Invända: Invända mot behandling av dina personuppgifter för vissa ändamål, såsom direktmarknadsföring.
För att utöva dina rättigheter, vänligen kontakta oss via e-post: mail@storbua.no .
7. Kakor
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet. Du kan hantera användningen av cookies via dina webbläsarinställningar.
8. Ändringar i integritetspolicyn
Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy från tid till annan. Eventuella ändringar kommer att publiceras på denna sida och vi kommer att meddela dig om eventuella väsentliga ändringar.
9. Kontakta oss
Om du har några frågor om denna integritetspolicy eller vår behandling av personuppgifter, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.